sâmbătă, 15 mai 2010

Alternative educationale in sistemul de invatamant din Romania

Alternativele educationale reprezinta in Romania, o abordare care preocupa din ce in ce mai mult parintii dar si cadrele didactice. Sistemul traditional de invatamant care presupune reguli, norme si dogme clare, precise, prestabilite a inceput sa nu mai aiba atat de multi adepti in randul parintilor cu vederi moderne.
Problema este ca foarte multi parinti din Romania, habar n-au ca exista si alternative educationale. Nu au auzit de "Step by step", "Waldorf" sau "Montessori".
Personal, aceasta problema a inceput sa ma preocupe, in momentul in care i-am facut o vizita fostei mele invatatoare, care a trecut din sistemul traditional la cel de "step by step" si care m-a invitat la dumneaei in clasa, pentru a asista la o astfel de ora. Am ramas impresionata. Copiii erau atunci in clasa a II-a. Se lucra pe grupe, fiecare grupa alegandu-si o activitate diferita. La una din grupe se studia PRONUMELE la Limba romana. Elevii aceia stiau deja definitia elaborata a pronumelui, categoriile gramaticale, stiau sa identifice, si sa analizeze un pronume. Cu alte cuvinte, cam ce se face la noi in clasa a V-a.
La alta grupa, se studia "Cunoasterea mediului". Elevii erau pusi sa observe fenomenele meteo si sa-si exprime propria opinie, in fata colegilor despre acel fenomen dar si sa realizeze un buletin meteo.
La orele de comunicare exista o parte fascinanta, denumita "Scaunul autorului". Un copil se aseza pe acest scaun in fata clasei si povestea o intamplare din viata sa, argumentanda, descriind, analizand propriile trairi cu cuvintele sale. In sistemul "Step by step" este incurajata creativitatea, comunicarea interpersonala, lucrul in grup, etc. Copiilor li se dezvolta anumite abilitati care altminteri, in sistemul traditional, ar ramane inchistate.
DEZAVANTAJ: Nu exista sistem "step by step" decat in invatamantul preprimar si primar (adica gradinita si clasele primare). Din clasa a V-a, copiii trec in sistemul traditional, clasic, pe care-l stim cu totii, insa vin cu un bagaj informational net superior fata de ceilalti elevi.
ATENTIE: este posibil ca fiul/fiica dumneavoastra sa nu faca fata unui astfel sistem alternativ, sa nu se adapteze, etc. In acest caz, el va fi transferat, inca de la inceput, intr-o clasa cu sistem normal de predare.

Pedagogia WALDORF
Particularităţile învăţământului Waldorf sunt centrate pe următoarele domenii:
1*importanţa ritmului
2*învăţarea în epoci
3*o şcoală fără manuale
4*caietele şi instrumentele de scris
5*ponderea deosebită a cursurilor artistice şi practice
6*o şcoală fără note
7*conducerea clasei de către învăţător, dincolo de cls.aIV-a
8*conducere colegială
9*materii şi activităţi specifice
În şcoala Waldorf încă de la început copilul scrie pe caiete fără liniatură, considerându-se că liniatura este folosită exact cu scopul de a îngrădi şi limita la norme clar stabilite scrisul copilului. Alternativa Waldorf nu pledează pentru un scris dezordonat, ci dimpotrivă, ordinea, latura estetică, în general, sunt puternic cultivate în şcoală. În absenţa liniilor, elevul va trebui să depună un efort mai mare pentru a-şi ordona scrisul. Şi în legătură cu instrumentele de scris în şcoala Waldorf elevii lucrează mai mult cu suprafeţe, în special în primele clase. Astfel, în clasa I elevii scriu cu blocuri cerate, în clasa a II-a grosimea liniei se subţiază, folosindu-se creioane cerate, din clasa a II-a copiii vor scrie cu creioane colorate groase, în clasa a III-a elevii exersează scrisul cu pana şi apoi încep să scrie cu stiloul. Caietele vor fi organizate in aşa fel încât, partea estetică, de scriere, de ilustrare şi de ornamentare să fie în permanenţă avute în vedere, intr-un mod artistic,de calitate. Aceasta, cu atât mai mult cu cât redactările în caiete reprezintă forma personală de ’’manual’’ pe care o realizează elevii înşişi.
- Ponderea ridicată a cursurilor artistice şi a celor practice iese în evidenţă de la prima privire asupra orarului obişnuit din şcoala Waldorf, întrucât aceasta îşi propune să realizeze o educaţie echilibrată, oferind pe de o parte fiecărui elev ceea ce i se potriveşte, însă intervenind şi cu preocupări în acele domenii spre care acesta nu are înclinaţii, dar care sunt necesare unei educaţii complete. Un argument în plus pentru acest principiu: de regulă, educaţia intelectului prin ştiinţe cultivă distanţa, individualismul, antipatia şi concurenţa, iar, dimpotrivă, educarea sufletescului prin arte şi meşteşuguri cultivă simpatia, apropierea, lucrul în echipă şi colaborarea. Ambele laturi ale educaţiei sunt la fel de importante pentru un om echilibrat, dornic să-şi controleze singur viaţa, fără a se lăsa manipulat din exterior.
- Şcoala Waldorf este o şcoală fără note. Din acest motiv orele sunt mult mai libere, elevii fiind deosebit de deschişi, participând în mod natural la ora, fără frica de note proaste. Majoritatea elevilor întreabă când nu au înţeles şi ies cu curaj la tablă. La sfârşitul fiecărui an şcolar, elevul primeşte un certificat în care fiecare profesor descrie activitatea sa din toate punctele de vedere. Din aceste certificate, părinţii află mult mai multe despre copilul lor decât dintr-o medie. În registrul matricol este cuantificată activitatea elevului la fiecare materie cu un calificativ sau notă, echivalente cu evaluarea făcută în timpul anului.
AVANTAJ: Elevul care se integreaza in sistemul WALDORF are marele avantaj ca parcurge toate ciclurile de invatare: preprimar, primar, gimnazial, liceal. In Romania exista scoli WALDORF iar in Bucuresti exista si liceu cu astfel de predare.
DEZAVANTAJ: Daca nu sunteti multumiti de rezultatele sau performantele obtinute de copil si doriti sa-l transferati in sistemul traditional, trecerea va fi foarte dificila pentru copil, deoarece in sistemul WALDORF nu exista note! Acest lucru poate avea repercusiuni asupra copilului si pot aparea dezechilibre psihice, emotionale, asa ca trebuie sa va ganditi de doua ori inainte de a actiona!

Pedagogia MONTESSORI
Maria Montessori, pedagog şi medic italian, prima femeie medic a Italiei, a înfiinţat în 1907 ’’casa dei bambini’’ pentru copiii de 2-6 ani ai căror părinţi erau în căutare de lucru. ’’Casa dei bambini’’ similară grădiniţei este o comunitate educativă care nu se substituie, ci completează şi desăvârşeşte educaţia copilului în familie. Maria Montessori a prezentat în lucrările sale ideile care au pus bazele pedagogiei Montessori. Ea considera copilul ’’fiinţă divină, dar neînţeleasă’’şi afirma că ar trebui ’’să nu-i educăm pe copiii noştri pentru lumea de azi.
Într-o clasă Montessori copiii sunt pur şi simplu absorbiţi şi foarte preocupaţi de propria activitate. Aproape toate lecţiile sunt individuale, deci fiecare copil are de obicei un plan diferit de activităţi pe care educatorul îl gândeşte şi îl pune în practică în funcţie de interesul şi nivelul la care se află copilul. Toate materialele din clasă sunt uşor accesibile şi la dispoziţia copiilor, aşezate pe rafturi joase. Copilul este liber să aleagă dintre materialele care i s-au prezentat anterior şi după ce termină de lucrat cu ele ştie că trebuie să le aşeze pe raft în acelaşi loc şi în aceleaşi condiţii, gata pentru următorul copil interesat de aceeaşi activitate. Posibilitatea de a alege este un privilegiu pe care, din păcate, copilul din şcoala tradiţională nu îl are. În clasele Montessori copilul se poate mişca liber dintr-o parte a clasei în alta, ascultând de propriul lui impuls interior. Cu timpul, exerciţiul alegerii devine obişnuinţă, adică se dezvoltă capacitatea copilului de a lua decizii cu privire la propria persoană. Mişcarea copiilor obişnuiţi să ia decizii pentru ei înşişi devine o mişcare inteligentă, cu scop şi dictată de voinţă, ba mai mult această mişcare merge împreună cu cunoaşterea şi invăţarea, fără ea acestea fiind nenaturale la vârsta copilăriei.
AVANTAJE: Copilul este obisnuit sa ia singur decizii, sa fie independent, este invatat sa fie ordonat, sa aiba rabdare si spirit de fair-play.
DEZAVANTAJE: Sistemul Montessori nu exista in Romania decat in ciclul preprimar (gradinita).

Dumneavoastra ce sistem ati alege pentru copilul dumneavoastra? Cel traditional sau cel alternativ? Puteti sa argumentati alegerea facuta?

2 comentarii:

alynunyvers spunea...

Buna!
Numele meu este Alin.

Mi-a placut articolul pe care l-ai scris.

Sunt curios pentru copiii cu dizabilitati ce solutii alternative se pot gasi?

iti multumesc!

MariaB. spunea...

Depinde cat de grava e dizabilitatea. De exemplu eu am o prietena care are o fetita dislexica (nu poate lega litere pentru a forma silabe sau cuvinte) si este integrata in sistemul Montessori care a ajutat-o enorm. Depinde...